söndag 6 januari 2013

Vintersåskola 1

HUR GÖR MAN?
NU drar jag igång vintersådden. Häng på så tar jag allt från början och samlar det under etiketten "Vintersådd 2013". Förra årets sådd hittar du under bara "vintersådd" och vissa noteringar på sidan FröHändelser. Jag gör ännu en sida som heter Sådd 2013. Kanske jag lyckas samla allt där... (Kolla i högermarginalen.)

Vad ska man så i? Du kan återanvända många sorters lådor och burkar. 

Huvudsaken är:
- att de släpper in ljus
- är tillräckligt stora för att låta små plantor bilda rötter och växa
- att du kan göra hål i lock och botten för regn/smältvatten att rinna både in och ut igenom
- att locket kan sättas på glänt och helt tas bort när värmen kommer

Förstora bilderna!

Ikea-låda bra
Om du måste köpa sålådor rekommenderar jag Ikeas "Samla", minsta modellen som är 28 bred, 20 djup och 14 cm hög. Kostar med lock 15 kr. Låsclips kostar 5 kr för 4 stycken - det går två till varje låda. Jag använder just denna låda men saknade clips så det får bli silvertape tills  vidare. Förra året använde jag en del keso-burkar och liknande men de ger växterna för litet utrymmet.
Börja med att göra hål i botten och lock. Jag använde helt enkelt en spetsig sax som jag snurrade runt tills hålen, två i locket och två i botten, var tillräckligt stora. Om du inte gör hål blir det ingenting av det du ställer ut. Fröna kvävs och dör. Luft och dränering är livsnödvändigt.

Ladda lådan
Fyll lådan till nära hälften med vanlig blomjord (för krukväxter). Det är den som är lättast att få tag i på vintern. Det behövs kraftigare jord än den s k såjorden. Jag lägger också ofta i några korn hönsgödsel i botten. Tänk på att plantorna ska växa ganska länge i lådan. Det gäller i synnerhet om vårvädret är kyligt. Så glest (viktigt!) och täck de frön som inte är så små att de bör få hamna på jordytan. Vattna måttligt, fukten kommer att sprida sig. 

Stick i en namnetikett. Det är bonus om du kan se den från utsidan. Förslut lådan med clips eller tape. Placera lådan utomhus skyddad från sol. Ha något tungt i beredskap. Om lådan står på snö och vinterstormen kommer glider den iväg som en skridskosegelåkare!!

Här står nu lådan på skaren. Jag sådde koriander, som visade sig gå så bra med vintersådd förra året. Det är -2° just nu, ska bli varmare under någon dag och sedan kallare igen. Jag behöver inte bry mig om lådan förrän framåt mars-april. Den sköter sig själv.

Nästa gång: För- och nackdelar med vintersådd.

6 kommentarer:

  1. Superbra tips. Ordning o reda! Ska bli jätteroligt att följa dina sådder!

    SvaraRadera
  2. Jätteroligt att följa din såskola. Själv har jag sått så här dags perenner men aldrig provat ettåringar.

    (Ang. kommentarskontrollen:
    Du borde ha väldigt många som läser din supervackra och intressanta blogg. Kan det möjligtvis påverka kommentarerna, så som jag har tidigare påpekat för egen del, att du har den där förhatliga ordverifieringen? Om du vill prova att ta bort den så gör så här:
    Klicka på
    Utforma (höst upp i höger hörna)
    Klicka på
    Inställningar
    Klicka på
    Inlägg och kommentarer
    Markera
    Kommentargranskning: Aldrig
    Visa ordverifiering: Nej)

    Lycka till! Anja

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för all inspiration! :) Tänkte bara säga att jag har en idé om att vinterså i sådana där plastburkar för lösgodis. De brukar ju vara genomskinliga och rätt stora. Eller är de för små? Brukar kunna gå att få dem gratis och locket sitter fast utan klämmor eller tejp. Så tänkte jag :)
    Hälsningar Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter ju jättebra. Om det är de burkar jag tror så räcker de nog till.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...