onsdag 30 april 2014

Ta tempen!

Det här är ett bra hjälpmedel vid tidig sådd ute, jordtermometern. Till exempel ärter har olika värmekrav. Sockerärter och spritärter kan stoppas i jorden som fort den går att bearbeta, reder sig. Märgärter och brytärter behöver en temperatur på minst 8-10º för att inte ruttna. Bönor är ännu känsligare. De vill inte ut förrän det är minst 15º grader i marken. Men det gäller inte bondbönor, Vicia, som inte är besläktade med de vanliga bönorna, Phaseolus. Dem kan du stoppa ner tidigt.

Stick ner termometern i jorden och läs av den både morgon och kväll. Kalla nätter kan sänka temperaturen så pass att det är bäst att vänta med sådd. Att ha för bråttom ger som regel bara mer jobb... säger jag snusförnuftigt.

Hur det gick med magnolian? Jo, både dåligt och bra. Den stora blomningen decimerades rejält med de ännu inte utslagna knopparna har förlängt fröjdetiden, som varar än.

TREVLIG VALBORG och SKÖN 1:a MAJ!

7 kommentarer:

  1. Hej Ulla!
    Tack för din jättetrevliga bok och denna tillhörande blogg - du ger verkligen både inspiration och kunskaper!

    Jag har två frågor. Den ena rör luktärts-trassel. Du tipsar så bra i boken om att knipsa topparna ovan ett bladpar vid 7-8 cm (vilket mina nått nu). Ska jag alltså hålla den längden till utplantering? (Antar att de förgrenar sig).

    Den andra rör broccoli och brysselkål. Mina frösådder är så tunna att de böjer sig, även om de fortsätter att växa och utvecklar fler blad. Är det i sin ordning?
    /Mvh från en glad fröfrälst nybörjare

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Pernilla!
      Så roligt att du gillar Fröbok. Och jag blir också glad över att du använder tillfället och ställer frågor.
      Jag har enbart erfarenhet av att toppa luktärterna en gång. De kommer att förgrena sig och du måste ge dem något att klänga på tills de planteras ut. Alltså inga fler toppningar. Glöm inte att gödselvattna. Luktärter är hungriga.
      Det är svårare att svara på din fråga om kålen. Kan det vara för lite näring? Eller för lite vatten? Dåligt med ljus ger alltid taniga plantor. Men så länge de ser friska ut och växer så kan de nog räta upp sig. Men särskilt broccoli har ett svagt rotsystem och är därmed mycket utsatt vid torka.brysselkål är mer svårodlad, men det ska man inte låta avskräcka. Tänk på att alltid skydda kål mot i synnerhet kålfjärilen - sätt fiberduk över och täta runt om.
      Lycka till!

      Radera
  2. Hejhej! Jag är så glad att jag hittade hit till din blogg måste jag säga! Jag tänkte höra om du har tips på något man kan plantera nu, som är rätt i tiden. Jag är ute efter en grön-växt att ha inne i sovrummet, något/några köksväxter till exempel dill eller dylikt samt en vacker blomma som också ska vara inomhus. Jag är helt klart nybörjare inom detta men mitt intresse börjar sakta men säkert växa nu :)
    Tack på förhand!

    SvaraRadera
  3. Hej HallonMia!
    Om du vill ha en grön, trendig inneväxt ska du välja elefantöra - googla så får du se hur den ser ut. Kul växt som också går att äta av malabarspenat. Den klättrar på snören du kan spänna över ett fönster. Som blommande växt tycker jag helt enkelt du ska välja en pelargon som du tycker är vacker. Det finns hur många olika som helst.
    Må så gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen! Än så länge har jag bestämt mig för att plantera aloe vera-frön och arabiskt kaffe-frön för att börja någon stans i alla fall :) Jag ska även läsa på lite mer om dina förslag och se om något av dem känns intressant :)

      Radera
  4. Ämnet kanske inte passar in men.. Vintersådderna har kommit upp till ca 80%, det var väl bra med tanke på våran icke vinter på Gotland Tack för idén

    SvaraRadera
  5. Det är riktigt bra, denna vinter!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...