lördag 12 april 2014

Ser på när växterna jobbar

Det gamla suddas ut och det nya kommer. Våren är som ett långt nyår. Krolliljans skelettlika frökapslar sjunger på sista versen. Den har gjort sitt, kastat hundratals frön till marken. Liljorna i min krolliljeskog blir allt fler. 
Samma sak gäller nunneörterna som nu övertar gräsmattor och en del planteringar. Från nästan vitt, grått till skarpt rött och blått. Så sköra men så livskraftiga. Ingen får klampa fram på min gräsmatta i denna tid!
Hammarbytaklökarna, som täcker jorden i olivträdets stora kruka, har släppt småttingarna och de trillar ystert runt. Jag plockar alltid några och sätter i en kruka där de kommer att frodas och göra nya barn.Få växter trivs så bra i trängsel som taklöken.
Julrosorna gör också fler. Jag använder den lates taktik och låter fröna falla till marken. Sedan kan jag hämta plantor eller bara låta dem stå kvar. Det dyker upp nya färger och kombinationer. Jag har slutat köpa nya och och följer bara vad som händer.

2 kommentarer:

  1. Hejsan!
    Ja, nunneörten är helt underbara! De får invadera vilka platser de vill, men de har inte gillat min dåligt skötta "gräsmatta" ;-)! Däremot har många rabatter fått ta emot nya Corydalis. Den där 'Beth Evans' tycks vara alldeles speciellt förtjust i att sprida sina gener.
    Julrosorna blirr fler och fler. Jag har krukar tupp ett antal i hopp om att få dem i blom lite före de andra som är kvar i rabatten. Få se om det är någon idé.

    /Anja

    SvaraRadera
  2. Lustigt jag har också fått massor av nya 'Beth Evans'. Jag ställer "klockor" över några julrosor och då blommar de tidigare och ser bättre ut.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...