tisdag 21 januari 2014

Bukettlåda planerad

För en hel del år sedan köpte jag utförsäljningsväxter, sommarblommor, som man ville bli av med inför semestern, planterade i en pallkrage och gödde dem. Där plockade jag sedan många buketter.Till sommaren tänker jag göra en ny bukettlåda, men nu sår jag i stället. Jag väljer växter efter kraftfulla färger. Vid ett sådant urval är det enklast att gå in på t ex Fröer.nu, vidare till blommor och "visa alla". Bara att skrolla tills det blixtrar till av den färg du vill ha. Men du måste förstås kolla att det är en lämplig bukettväxt. Fröer.nu säljer flera firmors växter så urvalet är hyggligt stort.

- Jag valde rudbeckiahybriden 'Cheyenne Spirit', som ska ge mig eldens alla färger.Förkultiverar tidigt för att få blommor samma år - det är en perenn växt.
Och så en mörkare rudbeckia, riktig sommarblomma, 'Cherry Brandy'.
Därunder den klart lysande gula madian - 'Swirly Sue', en ganska okänd ettåring.
Kranskragen, Glebionis coronariager både mer eller mindre vita och gula blommor i mängder så man kan  slösa.
Blått måste man ha och nåt blåare än Ageratum 'Blue Mink' finns knappast.
När kirskålens blommor är borta går jag över till slöjsiljans, Ammi majus, sirliga skyar. 

Det gröna är viktigt i mina buketter men det finns överallt i trädgården. Bäst tycker jag om blad från aklejor, rutor, funkior, alunrot i fantastiska färger m fl. 

Den här planteringen är enbart tänkt att plockas ur, skördas utan dåligt samvete för att man förstör en rabatt. 

2 kommentarer:

  1. Hur smart var inte det!? Att bara ha ett ställe där man plockar blommor från! Nu har jag nog inget ställe att ställa en sån låda men jag kanske kan fråga grannen! Han har typ 1000 kvm gräsmatta :)

    //Veronica

    SvaraRadera
  2. Vilken god ide! Klart att man måste ha en plocklåda, jag snor din ide rakt av! Och 'Cherry Brandy' är en riktig bukettfavorit, den MÅSTE man ha mycket av!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...