söndag 12 januari 2014

Brevlådan ska fyllas med frön

Medan tuberosens (Polianthes tuberosa) parfymdoft härskar över rummet och den enda julamaryllisen, som missat tåget men nu motvilligt tycks spricka ut, är det dags att sparka igång förberedelserna för årets frösådd. Det vill säga köpa - och inte minst kolla - fröer. 

Jag går min nätrunda och hälsar på hos danska Tine Albinus, som lägger ner en beundransvärd möda på att beskriva sina fröväxter - både i nätkatalogen och som nyhetsbrev. Trevlig läsning. 
Klart man charmas och kastar sig över en del märkligheter, t ex goabönanPsophocarpus tetragonolobus. Det är en supersnabb, självpollinerande klättrare, som gillar att ha det varm och mysigt omkring sig. Den ska hänga på spaljén i växthuset och jag hoppas att de blå blommorna kommer i stor och dekorativ mängd. Allt (blommor, blad, rötter) kan ätas. Dessutom är denna lindansare från Asiens tropiker flerårig, men här är den väck redan vid nollstrecket. Synd! Fast... det är för tidigt att ropa hej. "Bönan" anses rätt svårodlad, den kan till och med vara drabbad av jag-blommar-inte-när-dagarna-är-långa-sjukan och då blir det ju inget i första taget.

Från Jenny har jag återigen hämtat go-tomaten 'Golden Cherry' och den bästa rosenskäran av alla: mycket kompakt med strålande vita och stora blommor, Cosmos bipinnatus 'Sonata White'. Jag är trött på de moderna fyllda sorterna, som hänger och kränger med huvudena. Klart att sonatan har vunnit Fleuroselect-medaljen. Bukettmums.

Runåbergs har så mycket frestande för grönsakslanden att det är svårt att hålla klickfingret i styr. Bland det jag valt finns chilipepparn 'Padron', den som kallas Rysk Roulett. Det tilltalar mig. Padron stekt i olja serverades som bästa förrätten på Mallroca-krogen när det begav sig. Ska göra om det hemma en ljum sommarkväll.
Ni har väl inte missat boken om Runeåbergs fröer? Den gläder alla grönsaksodlare och är finfin läsning för alla.

Nu har jag inte hunnit längre, men snart kan jag nog lämnas rapport om ytterligare inköp för än så länge är klickfingret i fin form.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...