onsdag 18 september 2013

Sara fick massor av kungsliljor!

Hej Ulla,
Med god inspiration från din bok flytsådde jag massor av kungsliljor kring årsskiftet. Har nu 50 superfina plantor, med lökar som är ca 3 cm i diameter, ståendes i krukor ute. Hur gör jag för att de ska klara vintern?
Har förberett den plats där de ska stå, men läser att du första året lät dina plantor stå i växthus. Har inget växthus, men däremot en sval veranda och ouppvärmd övervåning. Ska jag låta de stå kvar i krukorna och ta in dem, eller kan jag plantera ut och täcka rabatten ordentligt innan den värsta kylan kommer? Odlar i zon 2-3.
Hälsningar Sara

Sara, jösses vilken liljeskog du kommer att få! Det vill jag se en bild på när blomningen kommer. Jag skulle plantera de små lökarna ca 10 cm djupt på en bädd av lecakulor så att all fukt rinner bort snabbt och bra. Alltså på den plats där du vill ha dem. Man får nog räkna med lite spill, men jag tror det går bra. Kungsliljan är betydligt tuffare än vad man tror. Nästa gång får du prova att flytså Afrikas blå lilja - det går lika bra...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...