söndag 21 april 2013

Årets sjysstaste dag

Vilken dag! 
Strålande vitsippor och sköna blåsippor.Glada blåmesarna i kärleksfull vårdans. Julrosorna väller ut. Växthusvärmen kickar på tomater och chili. Kortärmat. Grannarna tittar ut från vinterkulan. Kaffe i växthuset. Och - det har grott i den första vintersålådan, som står ute. Machésallaten är på G. Håll ett dagligt öga på dina vintersådder. Nu börjar det - om än långsamt - hända saker.
Vilken dag!
Pelargonium barklyi.
VILDPELARGONER
Jag hittade två i mitt tycke söta kinesiska krukor på loppis häromdagen. I dem har jag satt sådda pelargoner. Här är det P. barklyi, som har så otroligt vackra blad. Tre stycken blev det i sådden. Flest gav Pquinquelobatum, 5 stycken. Och äntligen har åtminstone en av P. campestre grott.Långsamma rackare som såddes den 18 februari.

SPENAT & RÄDISOR
I går sådde jag spenat och rädisor på friland. Det var faktiskt tjäle ca 20 cm ner i jorden men det struntade jag i. Lade bara på lite gödsel. Spenaten, Kongen af Danmark, är en gammal dansk sort som jag fått genom NordGen, Nordiskt Genresurscenter,  en nordisk institution för bevarande och hållbart nyttjande av växter, husdjur och skog.


Lite fler sådder har det också blivit. Bl a förkultiverar jag ringblommor genom att ställa dem i den uppvärmda sålådan för att få fart på dem. Jag gillar att kunna stoppa ner ringblommor både här och där. När du använder värmelåda - tänk på att de små såkrukorna torkar ut fort och att det är torrast i botten. Låt dem stå en stund i lite vatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...