måndag 25 februari 2013

Mailfråga: Jag ska resa till London...


Fråga: 
Stort tack för din inspirerande Fröbok; jag läser den om och om igen!
Nu är jag snart på väg till London och vill besöka en frö/odlingsbutik, dels för att köpa fröer och dels lite tillbehör som "pt tramper" och liknande.
När jag googlar kommer det bara upp massa hasch-sidor och det är jag inte det minsta intresserad av. Har du något tips på odlingsbutik inom tunnelbanenätet i London?
Helena

Svar:
Bästa sättet att köpa frön från UK är att sätta sig vid datorn hemma och beställa... Där finns största utbudet. Men det känns förstås jättetråkigt om man ska åka till London. Så här följer några besökstips:
- De flesta supermakets säljer fröer med varierande sortiment.
- Kew Gardens med sina shopar ligger också inom t-baneavstånd. Det är en prövning att inte stanna i bokavdelningen.
- Gamla Clifton Nurseries säljer troligen också fröer men är i vilket fall som helst värt ett besök. Från mitten av 1800-talet och troligen det äldsta "nurseriet" i London. Ligger när Warwick-stationen. (Den 28:e är det stängt för inventering.)
- Chelsea Gardener är också fint. 
- Hit skulle jag gå och äta lunch, Borough Market, och samtidigt hoppas på att de säljer frön. Jag skulle i alla fall kolla in grönsaker och se om det finns några att ta frön ifrån, bra tomater, fina ärter, goda gurkor... Närmaste T-bana: London Bridge.
- Och så är det söta Garden Museum förstås. 

Har du tips för London-resenärer med trädgård i blick? Lämna dem gärna i kommentarsfältet.

3 kommentarer:

  1. Jag vill tipsa om följande ställen:

    Petersham Nurseries
    Fulham Palace Garden Center
    Byggkedjor som B&Q och Homebase har bra utbud av fröer och annat, men kanske inte lika charmig atmosfär...

    Hälsningar
    Elin i Malmö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Elin!
      En stund i Petersham´s tehus är gott för själ och trötta fötter.

      Radera
  2. Vilka kul tips! Blir det England i sommar som det är tänkt ska jag försöka ta mig till något av ställena. Kew är givet.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...