torsdag 24 januari 2013

Vintersåskola 4



Orolig för kylan?
Här exploderar kylan just nu.Strecket flyter runt 20 minusgrader. Brrrr. Det kan vara frestande att se på sina sålådor där ute med ömkande ögon och känna stark lust att ställa dem varmare. GÖR INTE DET! Jorden har frusit till en isklump och fröna bor i en svart igloo. De väntar på bättre tider. Och när de tiderna kommer så börjar det hända saker. Sannolikheten är inte stor att fröna dör nu i kylan. Dessutom har du väl snö över lådorna? Det är mycket farligare om du glömmer att glänta på locket när solen ligger på i vår. Så ställ aldrig sådden i direkt sol. Kokta frön gror inte!

Känner du osäkerhet inför vissa frön så kan du alltid spara några för vanlig sådd inomhus eller i växthus. Det är också intressant att göra en sådan jämförelse och se vad som ger bäst resultat - inräknat arbete! 

Mailfrågare undrar varför jag själv inte sått mer än koriander. Det beror på att sviterna efter min förkylning har varit och är fortfarande ganska svåra. Måste vänta lite till även om det inte är kul.

3 kommentarer:

  1. Hej
    Jag blev intresserad av vintersådd, när jag läste din bok. Jag har absolut ingen plats inne och tror det skule passa mig. Men jag har två frågor:
    Är det för sent att så nu i februari?
    Vi har barmark, alltså ingen snö för tillfället
    funkar det ändå?

    SvaraRadera
  2. Hej Siv!
    Februari brukar gå bra. Förr var det åtminstone en kall månad. Ettåringar klarar sig fint medan många perenner behöver perioder av kyla för att gro. Ställ bara ut lådorna och vänta på snön. Lycka till!

    SvaraRadera
  3. Hej Ulla!
    Tack för spännande tips i din fina Fröbok. I väntan på att jag ska hitta en bra sålåda att ställa ut i snön, ca halvmetern här,har jag gjort några fröpåsar som jag hittade mallen till via ditt länktips.
    Catarina i Sörmjöle

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...