tisdag 8 januari 2013

Vinterså i pallkrage?

FRÅGA:
Hej
Hur gör man för att kommentera i din fröblogg? Jag har försökt på alla sätt och vid olika tillfällen. Men det går inte.
Jag hade en liten fråga. Men mailar den istället då, för jag ville ha lite input från dig :)
Vad tror du om vintersådd direkt i pallkrageodlingsbänkar? Hälla i en säck jord och så direkt, sen plast över med lufthål.
Tänkte att dräneringen borde bli optimal.
Förra året använde jag sådana där IKEA lådor och dito från Biltema. Tyckte jag var extremt generös med dräneringshål. Men de måste varit för små för dräneringen blev skit, rent ut sagt.
Lavendeln stortrivdes och grodde som bara den. Annat var det lite si och så med. Därför funderade jag på vintersådd i pallkrage i år....
Mvh
Lotta


SVAR:
När jag ändrade ordverifiering försvann tydligen kommentarsrutan, men nu ska den vara tillbaka igen. Ber om ursäkt för detta.
Sedan länge har man sått i bänk så du kan absolut göra det men du missar fördelen med den lilla skyddade världen. Och om du sår olika växter måste du troligen också behandla dem olika. I vintersådd sår man bara en växt i varje behållare och kan dessutom flytta den om det skulle behövas
Att dräneringen inte fungerade kan bero på, som du säger, att hålen var för små, att lådan lutar eller har en kant som gör att vattnet behålls längre. Idealet är när regn/smältvatten rinner rakt igenom. Om det regnar hela tiden kan det vara bra att tillfälligt lägga över en plastbit, men det har jag hittills aldrig gjort.
Det skulle vara intressant att veta vilka frön du inte lyckades med. Berätta gärna också hur du gör och hur det går.

2 kommentarer:

  1. Hej Ulla,

    Jag har haft ungefär samma problem som Lotta när jag vintersådde förra året, det mesta ruttnade bort eftersom det blev alldeles för blött.

    Jag funderar på om det inte borde ha betydelse att jag bor i Skåne där vi inte har någon snö av betydelse men däremot en väldig massa regn (suck) under vintern. Regnet lägger sig på locket och rinner ner i hålen.

    Skulle det vara en lösning att sätta ventilationshålen för luft högst upp på sidorna i stället för på locket? Då kan det inte rinna in i hålen när det regnar. Blir det sämre luftning med den placeringen?

    Jag vintersådde i går i fyra olika lådor, men testade inte mitt eget förslag ovan. Ska nog göra några lådor till och göra hålen på sidorna i stället.

    Vänliga hälsningar
    Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin!
      Nej, jag tror inte på hål på sidan. Meningen är att regnvattnet ska kunna rinna rakt igenom - annars måste du ju vattna. Men hör gärna av dig och berätta hur det går. Orsaken kan ju ha varit den blöta vintern och kanske för lite kyla. För att öka dräneringen kan man ställa lådorna på grus.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...