tisdag 11 december 2012

Så papegojblomma - hur?

Mailfråga:
Hej!
För ungfär ett år sedan var jag i Kapstaden och köpte frön av Strelitzia "Nelson Mandela" som har gula blommor. Jag sådde de fem fröna inomhus efter det att de fått en natt i vatten vilket rekommenderades på påsen. Inget frö har grott! De har varit i kylskåp och växthus och aldrig tillåtits torka ut. I somras tog vi upp dem och tittade. De såg OK ut men hade inte grott. Min man filade lite på dem och sådde om dem. Fortfarande har de inte grott. Har du någon erfarenhet av dessa frön? Tacksam för tips.
Hälsningar Christina


Papegojblomma i rabatt på Malta.
Svar: Min erfarenhet är ringa men jag har beundrat en väns papegojblomma, Strelitzia reginae, som blommat överdådigt. Hon hade köpt den som planta i något sydligt land. Normalt förökas papegojblomman genom delning. Så här säger en person som lyckats:
För att ett frö ska gro krävs det att det är fäskt, att det blötläggs 3-4 dagar och att det efter sådd står varmt, omkring 30°. Det kan ta mycket lång tid innan fröet gror. Uppåt ett år är inte ovanligt. 
Finns det någon där ute i digitalrymden som lyckats med sådd av papegojblomma,  så skulle en beskrivning uppskattas.

7 kommentarer:

  1. Jag har en papegojblomma som såddes för 1,5 år sen. Jag fick den av min svåger som fått frön av mej köpta på Kreta. Mina frön hände inget med så dom kastade jag, förmodligen för tidigt. Men av hans fem frön grodde två varav jag fick den ena i våras. Den har stått i växthus under sommaren och växt långsamt... är nu ca 1 dm hög, grön och kraftig och har fått fem blad. Nu över vintern får den stå svalt i sovrumsfönstret utan elementvärme. Så nog går det att få frön att gro här hos oss också!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
  2. Någon gång i slutet av 1980-taler köpte jag Strelitzia-frön antingen från Hobbexkatalogen, eller från Impecta. Jag antar att jag bara sådde dem enligt beskrivningen på förpackningen. De grodde, men jag har ett svagt minne av att det tog lång tid, men knappast så länge som ett år. Det hade jag nog inte stått ut med.

    När jag flyttade hemifrån 1992-93 fick plantan stå kvar hos mina föräldrar. Flera år senare flyttade jag till Stockholm och först då tog jag plantan med mig. Då var den ganska hög, ca 120 cm, men den hade bara en eller ett par rosetter. Den hade heller aldrig blommat. Jag skötte den så gott jag kunde i flera år till, trots att den fick spinn. Jag har för mig att jag slängde den först när jag flyttade ifrån Stockholm 2001. Då hade jag haft den i mer än 10 år, men den hade aldrig blommat trots att jag hade försökt att ge den så mycket ljus jag kunde och svalare på vintern. Det låter lite nedslående, men kan man bara få den att växa till gör det inte så mycket om den inte blommar. Bladen är ju rätt dekorativa.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  3. Tack, Daniel! Sju år till blom har jag hört, men vet inte. Den papegojblomma jag såg stod ljust i en fönsteralkov och blommade med många stänglar. Men hur gammal plantan var visste ingen.

    SvaraRadera
  4. Har ingen erfarenhet av den men jag blir alldeles varm om hjärtat när jag hör namnet! Kanske är dessa dagar/veckor de sista i Nelson Mandelas långa liv.
    Jag hoppas Christina att dina frön gror och blommar en vacker dag.

    /Anja

    SvaraRadera
  5. För ca 7 år sedan fick jag av min son en tummstor planta. 2012 vid jul komm det tre fina blmmor, då var plantan över en meter hög med två rosetter, nu, två år snare har den tre stora fina rosetter, men har inte blommat sedan dess. Jag förmådar att den står för varmt på vintern. Måste ha vrmt för mina katter är nästan nakna.

    SvaraRadera
  6. Har 2 st som är 5 år gamla är nu ca 1metr höga det tog 1,5 år från frö till planta.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...