måndag 17 september 2012

Jättegodis i varje spadtag

Jätteverbena behöver jag nog inte så något mer om jag inte känner för tidig (men tanig) blomning. Den sår helt enkel sig mycket bra själv. Under de två sista åren har plantorna till slut gått i komposten. Nu behöver jag bara ta ett spadtag där så är det - vips - jätteverbenor med. De växer bland rödbetor, blåbär, hallon, jordärtskockor och lite var stans. De som jag vintersådde har planterats mer ordnat men jag hade kunnat plocka småplantor lite varstans. Jätteverbenan är som vackrast just nu så varför hasta fram dem. 

7 kommentarer:

  1. Och här går en annan och kämpar med förkultivering som inte lyckas...
    Ha det gott!

    SvaraRadera
  2. Håller helt med dig, tycker Jv är väldigt vacker och användbar i alla möjliga sammanhang. Hälsningar Maria

    SvaraRadera
  3. Sluta kämpa tjejer! Sprid kompostjord i stället. Jag kommer att göra det lite senare under hösten. Då tror jag att snigeläggen får svårt att överleva om de plötsligt ligger där nakna i kylan. Det lät ju nästan hemskt! Men jag älskar dem inte efter den här sommaren. Urk!

    SvaraRadera
  4. Önskar den frösådde sej här också, men icke! Bor i fel zon!!

    Kram Eva-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva-Mari!
      Är du säker på det? Jag har vintersått jätteverbena i smällkallaste januari och den har kommit fint sedan den fryst och tinat upp otaliga gånger. Prova att vinterså och låt sedan plantorna med fröställningar stå kvar till våren.

      Radera
  5. Jag tror jag måste också ha jätteverbena,gillade de inte förr men det gör jag nu.Skulle passa mot min mörka tujahäck.Får skaffa frö.Att sprider ut kompostjord nu var en bra idé,jag använder den när jag plantera nytt,resten går till roskupning.

    SvaraRadera
  6. Kommer att bli vackert mot den mörka häcken.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...