torsdag 7 juni 2012

Nej, inga köttätare...


Inga bloggläsare var särskilt gissningslystna - utom Ruben. Men nej, det är inte en köttätande växt från yttre rymden och inte heller Ornithogalum umbellatum (morgonstjärna). Den senare är dock lite lik till blomman. Det ä ramslöksblommor som ligger i vinäger. Stoppa ner en näve blommor i vitvins- eller äppelcidervinäger och du får en vitlöksdoftande aromatisk vinäger till sallader och annat. Låt stå mörkt och svalt i två veckor innan du silar av blommorna genom ett kaffefilter.


5 kommentarer:

  1. Jag tänkte ramslök, men tordes inte gissa. Det var ju dumt naturligtvis eftersom det var rätt. :-)

    I helgen som gick fick jag soppa på ramslök. Det var också en höjdare.

    Ha det gott!
    Daniel

    SvaraRadera
  2. Ta det med ro, Daniel, men nu fick jag lust att skryta: Jag har både ramslök (inplanterad av mig) och kajp (fanns men förstår inte hur den kom till förorten) på tomten och gör soppa på båda. Mums!

    SvaraRadera
  3. Den där vinägern låter smaskens!

    Jag och grannen har under veckan som gick pratat om våra små stjärnor vi har i trädgården...vad är det för några egentligen? Vi frågade runt bland våra andra trädgårdsvänner men ingen visste namnet...Nu hittade jag det hos dej. Morgonstjärna. Tack!

    :-))))

    SvaraRadera
  4. Vilken tur att jag hittade din nya blogg. Det var så länge sedan du skrev så jag har inte tittat in på din gamla på länge. Trodde du slutat blogga. Men så idag tittade jag in och fick se att du numer skriver här istället. Ska genast länka till denna blogg. Har saknat dina inlägg.

    En fortsatt skön helg önskar jag dig!
    /Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är jag och du är så välkommen hit!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...