söndag 3 juni 2012

Mailfråga: Sådd av förpreppade fröer


FRÅGA: Jag vill först tacka dig för din informativa blogg och den vackra Fröboken!
Jag blev så inspirerad av de förpreparerade fröerna och skaffade katalogen från Jelitto. En fråga från en som är nybörjare: när ska dessa sås? Man ska ju inte skaffa fröerna utan att ganska snart ta hand om dem.
Hälsningar Eva

SVAR: Tack, Eva. Så fröna nu! Du behöver inte göra några specialarrangemang eftersom de gror i vanlig rumstemperatur (som det väl snart ska bli ute också). Jag skulle så dem inomhus i låda med lock och ställa ut dem så fort de grott och det går som regel ganska fort. Det gäller att få fram plantor som hunnit så långt att de klarar vintern i rabatten eller åtminstone planterade någonstans. Jag använder mina grönsakslådor som mellanlandning för perennplantor som jag inte hunnit plantera på sina rätta ställen. Det är ett sant nöje att så de här förpreparerade fröerna, som ge stor utdelning och därför knappast kan betraktas som dyrare än andra.

 Den här ljuvliga backsippan, 'Papageno', kommer från en sådd av förpreparerade frön.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...