lördag 10 mars 2012

Mer om freesia-sådd

Förkylning och mässa (Hem&Trädgård) har hållit mig borta från datorn. Nu är jag här igen!
Eftersom jag blev tveksam efter en del frågor satte jag igång och forskade i min sådd av freesia. På etiketten står att jag lade fröna i vatten den 20 februari 2011 och dagen därpå såddes de i krukor. Sorten heter 'Royal Champion' och kommer från Chiltern Seeds. Där påpekar man också att freesian blommar efter ca 8 månader, vilket var exakt vad den gjorde hos mig även om det stora flertalet blommar eller tänker blomma nu. På de flesta ställen på nätet står det att freesian blommar två år, och oftast tre år, efter sådd - vilket alltså är fel
Felaktiga fakta sprids på nätet och i tidningar och böcker av okritiska skribenter/granskare och så får man dras med dem länge, mycket länge. Men nu vet i alla fall vi bättre, det är bevisat.
Återstår bara att ta hand om plantorna så att de blommar till jul - hur jag nu gör för att ställa in dem på det! Några förslag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...