onsdag 21 mars 2012

Liv i första vinterpottan

Först med groddar bland mina vintersådder är helghö eller esparsett som, trots att det varit riktigt kalla nätter fram till nyss, börjar visa lust att gro. Helghö ansågs förr (tillsamman med timotej) som värdefullt djurfoder. Det har också förmåga att binda kväve i jorden, det fungerade alltså även som gröngödsel. Och bin älskar det. Dessutom visade helghö förmåga att hålla maskarna i magen hos de gräsätande djuren i styr. Det har fått en del att fundera på helghö igen eftersom de syntetiska maskmedlen har börjat fungera dåligt på sina håll. Jag har alltså sått en gammaldags nyttoväxt, som knappast ger några storslagna tillrop i trädgården men är nog så intressant att kasta ett öga på.

6 kommentarer:

  1. Något för mig att tänka på till nästa år, jag måste ju se till att Bina får mat som de älskar! (Om nu Calle och jag klarar av bina)
    //Monzan

    SvaraRadera
  2. Svar
    1. Vi, Calle är helpepp på bina och sa här om dagen att han var glad att jag släpat med honom på kursen!

      Radera
    2. Härligt! Mänskligheten (eller manligheten) går framåt...

      Radera
  3. Bara namnet -helghö- gör att jag blir såsugen;)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...