söndag 22 januari 2012

Först ut av vintersådderna

Nu har de första vinter-sådderna åkt ut i snön, som äntligen kom med flingor stundtals stora som lovikka-vantar. Krukorna fick snabbt ett täcke.
Läs om vintersådd på sid 50.

Gick in för gediget återbruk och använde en pepparkaksburk och en kesobytta. Locket över de uppätna pepparkakorna dög inte eftersom det inte släppte igenom ljuset och ersattes med en enkel plastmapp fastsatt med silvertape. Hål i botten och hål i lock - båda viktiga för dränering och syretillförsel.

Jätteverbena, Verbena bonariensis, och blåverbena, V. hastata, fick dela på utrymmet i kakburken, halva var. Till kesopottan flyttade Impatiens scabrida, en relativt ovanlig och gulblommande balsamin. Kan heta gullbalsamin på svenska. Pottan är i minsta laget. Plantorna ska ju helst inte slå huvudet i taket - men det får gå. De blivande plantorna ska aldrig komma inomhus. Spännande!
PS! Du glömmer väl inte att kolla sidan Fröhändelser i kolumnen till höger.

4 kommentarer:

  1. Åh vad spännande. Jag håller på med att testa olika typer av stratifiering: vintersådd och kylskåpssådd (i kruka och i påse). Har alltid valt bort fröer som ska köldbehandlas tidigare men sedan förra året då jag gjorde första tester samt sedan jag köpte din bok är jag såld.
    Ha det fint!
    Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra att du upptäckt hur spännande det är. Och fungerar gör det också...

      Radera
  2. Ja, inte behövs det några nya, dyra krukor för att fröså. Jag gör som du, använder ofta urdiskade burkar som finns hemma. Gillar tomat - och vindruvslådorna enormt, färdiga hål både i botten och locket.

    Hur går det med dina Magnoliafrön som du har i kylskåpet?
    Jag har kvar mina där än och tänker dom vara kvar där några veckor till.

    Önskar dig en härlig start på den nya veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis! De lådorna är perfekta.
      Det har inte hänt något med magnoliafröerna i kylskåpet. Men de ser ut att vara friska. De får nog stanna där ett tag till, som dina.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...