lördag 3 december 2011

Mörker och hetta

Kära vänner, 
jag hoppas att lördagen är och adventssöndagen blir mysig även om man nu påstår att det inte är nyttigt med stearinljus. VA?? Här har det tänts massor av ljus och eldats fotogen- och oljelampor  och ideliga brasor i åratal för att slippa en liten aning av mörkrets ångest. Men jag får aldrig sådana nysattacker av stearinljus som när jag öppnar locket till den lilla eldrivna kaffekvarnen efter att jag malt torkade chilipepparpungar. Jädrans vad det biter. Jag nyser, hunden nyser och vänner flyr...
I dag plockade jag sommarens sista chili: röd och grön jalapeño och sommarens höjdare - Gusto Purple. Har nog aldrig varit med om en mer rikgivande chili, vare sig den fick växthusvärme eller utomhussvalka. Enormt produktiv.
Jag hade tidigare torkat tre snören med Gusto-pepparn, som hängt i matsalsfönstret, så jag passsade nu på att mala dem i kaffekvarnen, som vi köpte i Frankrike för en herrans massa år sedan. Det blev mycket bra. Gusto är rätt het, i synnerhet när man mal även de torkade fröna, men jag håller lite koll på styrkan genom att blanda ut en liten mängd mald chili i olivolja innan den träffar maten. Det blir lättare att dosera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...