söndag 9 oktober 2011

Magnoliafrön ska in i kylan

De otroligt vackra blå kottarna från min stjärnmagnolia, Magnolia stellata 'Royal Star', har fallit till maken i stora mängder. Men det är lurisar, här finns inga frön. De lysande orangeröda bären deformerar däremot kottarna rejält och tittar fram ur höljet så fort de mognat. Bara att plocka. 



Man måste tvätta bort det orange/vita fruktköttet annars gror inte fröna (eller blir i varje fall mycket slöare). Beskrivning av hur det går till finns på sid 23 i Fröbok. Stick tumnageln gnom fruktköttet  - och du kommer att upptäcka att de luktar mango! När väl köttet är borta återstår stenhårda små, mörka hjärtan. Dem lägger jag omedelbart i mycket lätt fuktad vitmossa i zippåse i kylskåpet för de närmaste fyra månaderna. Det är bara där den idealiska kylan finns just nu. Återkommer när den tiden gått. Har du frön så häng med!


Stjärnmagnolian hör till de allra vanligaste och kanske också mest lättodlade magnoliorna. Den är så tidig att frosten ibland kan förstöra prakten. Men när den slår till på allvar vill jag inte byta den mot någon annan. Då landar en jättelik svärm kritvita fåglar hos mig. Eller är det fjärilar?

5 kommentarer:

  1. Hejsan Ulla!
    Hade turen att få vinna frön från 'Wada´s Memory' då Eva Robild hade utlottning på sin blogg.
    Nu ligger fröna tvättade och i lätt fuktad vitmossa i kylen.
    Nu får vi hålla tummarna för att våra frön ska gro.
    Önskar dig en fin dag!

    SvaraRadera
  2. Wow, otroligt tjusig, graciös magnolia. Då är vi i alla fall två som väntar. Roligt, Helen. Det gäller att hålla koll om något händer redan i kylskåpet.

    SvaraRadera
  3. Hej, hittade frön från magnolia i höstas, och tänkte plantera dem nu, är det kört om man bara låtit dem ligga inne och inte alls i kylan? borde jag kyla ner dem nu, eller är det för sent?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är inte lätt att svara på om det finns något liv kvar i dina frön. Egentligen skulle du ha sått och ställt dem i kylan mycket tidigare. Men du kan försöka med sådd i kylskåpet och hoppas. Sätt en plastpåse om - jord är inte kul bland mat. Lycka till!

      Radera
  4. Jag lyckades få magnoliafrön från England att gro, tyvärr vet jag ej sort och oroar mig för härdigheten. Denna vinter har därför plantorna stått i orangeriet. Ska låta någon planta få bo ute nästa vinter...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...