lördag 10 september 2011

Detta hände sedan

På sid 49 i Fröboken kan du läsa om flytsådd  och på uppslaget finns en bild på kungsliljefrön i det våta. De grodde mycket bra även om det tog uppemot en månad innan de fått något grönt. Jag strödde från början ut fröna i en stor vattenbehållare så det behövdes ingen annan tillsyn än den som nyfikenheten krävde. Jag var till och med bortrest en period under tiden.


Fröna fiskades sedan upp och lades på jordytan i en större såkruka. Jag kunde inte ta alla eftersom grobarheten var mycket god. Men de som fick fortsätta vidare fäste själva sina rötter och stod sedan ute under sommaren. I augusti planterade jag om de små liljorna en och en i god jord (U-jord) och det kom fler blad. Nu har de flyttat in i växthuset, men för en lilja återstår inte mycket annat nu än att vissna ner och sova sig genom vintern. Jag kommer att ställa dem frostfritt så småningom.


Här intill och längst ner till vänster på den övre bilden ser du löken som nu är stor som en tumnagel.
Fröna kom från min egna liljor. Vill du plocka frön så är nog den rätta tiden just nu eller så fort frökapslarna börjat öppna sig. Förvara frön torrt tills det är dags att så i vår.

6 kommentarer:

  1. WOW - en bok helt i min smak! Den måsta jag ha.
    Tack!
    Hälsn
    Ann

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Hoppas du blir nöjd. Här på bloggen lever boken vidare med nya tips och ännu mera sådder. Välkommen!

    SvaraRadera
  3. Hei Ulla
    Jeg har nettopp lest boka di og jeg må si at den ble lest ferdig på noen timer! Veldig fine bilder og inspirerende skrevet. Jeg er også en frønerd og har oppdaget at jeg elsker å fremdrive knoll- og løkplanter. Skulle gjerne hatt en bok som bare handler om det! Gleder meg til å følge denne bloggen, gode tips er alltid inspirerende :)
    Hilsen Lill

    SvaraRadera
  4. Hej Ulla! Jag plöjer din bok med förtjusning om och om igen. Just nu ligger krolliljefrön och aklejrutefrön i flytbädd. Väntar med spänning på om detta bad får fart på de små!
    Hälsningar Katarina

    SvaraRadera
  5. Hej Katarina och välkommen!
    Jag hoppas du berättar om hur det går. Ge bara inte upp för tidigt och se till att vattennivån inte sjunker för mycket.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...